Situatie
Dagelijks passeren honderden fietsers (scholieren en ouders met kindjes) via de brug naar de Steenbrugse school. Het is een knooppunt van verschillende fietsroutes. Aan de brug moeten de fietsers tussen de auto’s verder hun weg zoeken. Dit wordt duidelijk aangetoond in volgend filmpje van de Stadsvaart: klik hier. We willen meer veiligheid voor onze schoolkinderen die elke dag het kanaal oversteken.
Dat er zware luchtvervuiling rond de Steenbruggebrug hangt, zal niemand ontkennen. In het RUP-dossier Vaartdijkstraat is hierover sprake. De norm van 40ug/m3 werd ruim overschreden. In de kennisgevingsnota ‘Steenbruggebrug’ wordt hier amper iets over vermeld , wel dat grotere schepen minder vervuilen. Hoeveel fijne stofdeeltjes en stikstofdioxide stoten de aanschuivende auto’s niet uit of geloven we dat alle auto’s ‘clean’ zijn (cfr VW-Story). Wanneer de brug gesloten is, hopen we dat alle auto’s de motor afleggen. We hebben verschillende tellingen gedaan en per draaibeurt staan er tussen de 80 à 200 wagens op de verschillende toegangswegen naar Steenbruggebrug. Ongeveer 8 à 10 minuten schuiven nadien deze wagens aan over de brug , gedurende die periode zijn ze zeer vervuilend. Elke dag gedurende 320 minuten of 4 uur vervuilen 3000 à 4000 aanschuivende wagens de omgeving rond de brug. Ook hier kan een hoge of halfhoge brug een concrete oplossing zijn.