Een leefbaar Steenbrugge
Parochiaal centrum & AD Delhaize
Zeer grote schepen zouden grote vrachtwagens van de baan houden, wat dus wil zeggen: een verbetering voor mobiliteit. Voor het vlot verkeer van die grote schepen, zou de bocht in Steenbrugge moeten rechtgetrokken worden. Door die brede rechttrekking zou de parking, een gedeelte van het parochiaal centrum en de winkel AD Delhaize verdwijnen. Ook zouden de vrachtwagens van AD Delhaize niet meer kunnen bevoorraden. Voor beide zijn de parkeerplaatsen absoluut noodzakelijk voor het behouden van de uitbatingsvergunning.
Het parochiaal centrum, het kloppend hart van Steenbrugge, is de thuis van zowel Steenbrugse als Brugse verenigingen.Het is ook de thuisbasis van de Geestelijke Gezondheidszorg regio Brugge en van Loca Consult. Meer dan 300 dagen per jaar zijn hier activiteiten. Wij vinden dat hiermee toch absoluut rekening meer moet worden gehouden. Een buurtcentrum zonder enige overheidssubsidie, moet men dat niet respecteren?
Veel woningen langs de Baron Ruzettelaan hebben garages langs de Tragelweg. Hoe kunnen zij hun garages nog bereiken als deze (autoweg) verdwijnt door de rechttrekking?
Onze bedenkingen
- Waarom 60m breedte op die plaats? Aan elke brug is er een wachtplaats. Hier kan dit perfect, maar dan mits behoud van de zwaaikom en beperkte rechttrekking (zie ons voorstel). Minder brede rechttrekking van het kanaal en behoud van de zwaaikom. Over een lengte van 180m en een breedte van 50-55m is er voldoende ruimte voor het veilig manoeuvreren van grotere schepen.
- Waterwegen wil zelfs na de trekking de zwaaikom volledig opvullen. Enkele jaren terug hebben ze zeer sterke dijken en afboording voor een fietspad aangelegd, dit zou dan verdwijnen. Hebben ze misschien teveel geld? Dit geld kunnen ze gebruiken voor een veilige fietsersbrug.
- Het kanaal is op veel plaatsen maar 23-25m breed en er zijn zowel in Beernem en zeker aan de Brugse bruggen maar doorgangsbreedten van 11;98 – 14m. Hoe kunnen die zeer grote schepen dan hier komen? Het kanaal Gent-Brugge zou op tientallen plaatsen moeten aangepast worden en daarvoor is er nu en zal er nooit voldoende budget zijn. Nu zijn er reeds verschillende wachtplaatsen op het traject. Ringvaart of stadsvaart zal altijd voor kleinere schepen zijn. Het blijft een stadsvaart en geen zeekanaal. Trouwens de doorgang naar het Boudewijnkanaal is amper 12m.
- Randparking en Tragelweg (auto’s) verdwijnen. Wij willen een aanleg van nieuwe parkeerplaatsen langs deze nieuwe Tragelweg, noodzakelijk voor het functioneren van het Parochiaal Centrum en het behoud van de uitbatingsvergunning AD Delhaize.